AULA D’ACOLLIDA

L’ALUMNAT NOUVINGUT ALS CENTRES EDUCATIUS CATALANS

 

Nosaltres, que estem totalment vinculats al món de l’educació, i més concretament al de l’educació especial, estem parlant en aquesta mena de dietari que us oferim a tots vosaltres, de l’alumnat nouvingut al centres educatius de Catalunya, però, sabem exactament del què parlem quan en diem “Alumnat Nouvingut”? Sabem exactament quines estratègies es duen a terme amb ells i quins recursos se’ls pot oferir? Coneixem si a les famílies d’aquests alumnes se’ls proporciona alguna ajuda econòmica i psicològica?

Ja que volem facilitar l’accés d’aquests alumnes a l’educació catalana i també facilitar la feina als professionals que treballen amb ells, us en parlarem una mica!

L’arribada d’alumnat nouvingut a un centre és un repte per a tota la comunitat educativa que el forma: el centre ha de fer un canvi i establir uns objectius que es volen complir amb aquest alumnat. Hi ha d’haver una integració per part del centre cap aquests alumnes i la seva acollida ha d’estar enmacarcada dins el Pla d’acollida del centre (aquesta acollida consta d’un acompanyament d’integració de l’alumne i les famílies al centre, una avaluació de les seves competències i un “esboç” primerenc de les seves necessitats específiques i quins recursos s’utilitzaran, quines meteodologies, quines adaptacions curriculars..).

Així que, dit tot això, us deixem aquesta pàgina amb recursos per ajudar amb aquesta incorporació d’aquest alumnat als centres! També trobareu experiències de molts centres, feu-ne una ullada!

http://www.xtec.es/lic/nouvingut/

 

ANEM A PARLAR UNA MICA DE LES AULES D’ACOLLIDA!

 

 

No podem parlar de l’alumnat nouvingut als centres sense mencionar les aules d’acollida.

Les aules d’acollida tenen dos objectius bàsics:

1. Acollir l’alumnat nouvingut i aconseguir la seva integració en el nostre sistema educatiu i en una societat i cultura noves per a l’alumnat

2. Assolir, l’alumnat nouvingut, les competències lingüístiques bàsiques en llengua catalana, com a llengua vehicular i com a instrument d’ensenyament-aprenentatge, mitjançant el Pla Individual Intensiu (PII) de cada alumne/a

Què s’ha de promoure en una aula d’acollida de qualsevol centre educatiu?

– Debats entre els alumnes, per a practicar l’expressió oral en català

– Visualització diària dels murals de l’aula (per adquirir vocabulari), per tant, potenciar tot el que sigui visual

– Potenciar que es parli només en català

– Aprendre també normes i valors dins l’aula

La mestra ha de promoure  “lectures dialògiques” (el nen ha de triar un tros d’un text, el que més li motivi i explicar-lo), per a provocar una conversa

Què es fa quan un alumne arriba a l’aula d’acollida?

Quan un alumne arriba a l’escola i és de procedència estrangera, se li fa una proba d’aptitud en la seva llengua d’origen per a poder-lo posar en un grup on hi hagi alumnes del seu nivell i característiques. Aquests, no han de ser del mateix curs, però si del mateix cicle. La professora va fent valoracions dels avenços de l’alumne i passa un informe al tutor. A l’alumne, se li respecta l’anglès, la religió, la plàstica, l’educació física, la informàtica i la música.

Si entra un alumne que no entén res, durant el primer trimestre es prepara molt la part oral amb jocs i gesticulant. Durant el 2n trimestre, es treballa la lecto-escriptura. A vegades, els grups s’han de reestructurar perquè no tots avancen de la mateixa manera. Depèn de l’alumne, se li ha de realitzar un pla individualitzat. Al començament de curs, es troben tots els mestres del PI, i s’estableix un full de ruta i  s’adapta el currículum (bàsicament les llengües i medi natural i social) i se’n va fent un seguiment

La mestra ha d’organitzar l’aula d’acollida per blocs, on es treballen les diferents àrees. L’avaluació en cada tema és oral i escrita, si s’ha entès el vocabulari que s’ha après en cada tema. La mestra farà un informe d’aquest fet a inici de trimestre i a final de curs.

Què es vol aconseguir finalment amb les aules d’acollida?

A part de com ja hem dit, millorar la integració d’aquest col·lectiu als centres i  aconseguir la seva participació plena en totes les activitats del centre, es vol millorar el rendiment d’aquests alumnes dintre del grup-classe i reduir-ne el seu absentisme.

Us deixem aquí, un link molt interessant sobre actuacions de millora dintre d’una aula d’acollida, la meteodologia i organització d’una manera més extensa i els recursos que se solen utilitzar.
 

 LA IMPORTÀNCIA DE LA CULTURA

 

El fet que hagis arribat a Catalunya i hagis d’aprendre la llengua pròpia d’aquí, el català, no implica de cap manera oblidar les teves arrels i llengua pròpia del teu país d’origen. La teva cultura és molt valuosa i l’has de preservar sempre, a la vegada que adquiriràs una de nova que també t’ajudarà a enriquir-te com a persona.Aquest link que proposem que visitis és molt interessant, en especial pels professors que treballeu a les aules d’acollida, ja que podràs trobar gramàtiques comparades entre el català i les llengües més habituals dels nouvinguts que arriben a Catalunya. També hi ha tota mena d’informació per apropar-te a les diferents llengües i cultures que hi han arribat i d’aquesta manera les diferències no impliquin una distància difícil de salvar, sinó una oportunitat d’apropament.

 http://blocs.xtec.cat/llenguadorigen/2011/04/11/tot-un-mon/   

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: